Temporomandibular joint rehabilitation

Rehabilitácia sánkového kĺbu

Sánkový (temporomandibulárny) kĺb je jeden z najpohyblivejších kĺbov ľudského tela a už od raného veku je náchylnosť na poruchy jeho funkcie vysoká. Príčiny vzniku problémov a bolestí v oblasti sánkového kĺbu môžu byť rôzne, najčastejšie sú však spôsobené úrazom, dlhodobým stresovým škrípaním zubov počas spánku, genetickými predispozíciami alebo priamymi problémami so zubami, či už zápalového alebo iného charakteru. Samotné poruchy funkcie tohto kĺbu môžu z dlhodobého hľadiska vyústiť do rôznych patológii, ako napríklad bolesti sánky, zubov a hlavy v podobe migrény, neuralgie, poruchy pohyblivosti a zablokovanie sánky, artrotické zmeny v kĺbe a bolesti krčnej chrbtice.

Kedy navštíviť odborníka?

Pokiaľ máte nasledujúce problémy, mali by ste začať s liečbou sánkového kĺbu:

• Bolesť v oblasti čeľuste
  • Problémy s otváraním úst a zablokovanie čeľuste
  • Krepitácie (pukanie a praskanie) v oblasti čeľuste
  • Závraty a pocit pískania v ušiach
  • Migrény a bolesti krčnej chrbtice

Liečebný postup

Liečba začína dôkladnou diagnostikou sánky a krčnej chrbtice, následne sa navrhne rehabilitačný program, ktorý je individuálne prispôsobený každému pacientovi. Rehabilitácia pozostáva z mobilizácie a uvoľnenia sánky a krčnej chrbtice. Následne terapeut určí niekoľko cvikov pre posilnenie oslabených častí s cieľom obnovenia stability sánkového kĺbu. Pomocou správne zvolenej liečby sa pacientovi uľaví od bolesti, zvýši sa rozsah pohyblivosti v sánkovom kĺbe a z komplexného hľadiska zlepší postavenie tela.