Mckenzie metóda a bolesti kĺbov končatín

Mckenzie metóda je vo svete fyzioterapie všeobecne známa pre svoje využitie pri liečbe ochorení chrbtice. Jej využitie je však ďaleko rozsiahlejšie. S úspechom sa taktiež využíva pri liečbe bolestí ramenných, kolenných či bedrových kĺbov a podobne.

Sedavý spôsob života a nedostatok pohybu sa môže podpísať na mnohých častiach našeho pohybového aparátu. Zvyčajne je to práve chrbtica, ktorá dostáva najviac zabrať, ale bolesti z dlhého sedenia môžeme pociťovať aj na iných častiach tela. Stalo sa vám, že ste sedeli počas práce tak dlho až ste si vyvolali bolesť kolien a mali ste problém ich opätovne vystrieť? Na druhú stranu môže byť problémom nadmerný pohyb končatinami jedným smerom. Bolesti v oblasti ramien vyvolané napríklad umývaním okien, remeselnou činnosťou alebo neprimeraným cvičením sú taktiež dôvodmi, prečo ľudia vyhľadávajú pomoc fyzioterapeuta.

Bolesti v oblasti ramien, bedier či kolien nás prirodzene navádzajú na zameranie liečby na tieto kĺby, avšak častokrát pociťovaná bolesť v týchto kĺboch je len prenesenou bolesťou z chrbtice, ktorú pacient nemusí poznať. Bolesť pociťovaná v ramene môže mať príčinu v krčnej chrbtici a bolesti v oblasti bedra či kolena môže mať príčinu v driekovej chrbtici. Na to aby sa dosiahol liečebný efekt, je nevyhnutné poznať príčinu problémov a následne sa na ňu zamerať.

Liečebný efekt Mckenzie metódy vychádza z princípu, že základná príčina bolesti chrbtice a kĺbov má mechanickú podstatu a dá sa vyriešiť mechanickým spôsobom. Pomocou cielených diagnostických postupov vieme zistiť či má pacient, pociťujúci bolesti napríklad ramena, skutočne problémy s ramenom alebo je príčina jeho bolestí v chrbtici. Po vylúčení možnej príčiny vychádzajúcej z chrbtice sa zameriavame na problémový kĺb. Po vyšetrení kĺbu, jeho aktívnych i pasívnych rozsahov, sa následne zhodnotí problém a nastaví jeho liečba. Zvyčajne stačí jeden cvik, ktorý sa dávkuje v istej intenzite a frekvencii aby sa dosiahlo znižovanie bolestivosti a zvyšovanie rozsahu pohybu. V neposlednom rade je taktiež nevyhnutná edukácia o korekcii držania tela, ktorou si pacient urýchli liečebný proces.

Tak ako pri chrbtici tak aj u kĺbov využívame hlavne autoterapeutické postupy, aby sa pacient stával nezávislým od terapeuta a naplno sa zapájal do svojej liečby. Počas liečby je pacient podporovaný k postupnému návratu do činností ktorým sa musel kvôli bolesti vyhýbať. K plnej úzdrave a následnej prevencii recidív je samozrejme nevyhnutné aby pacient pochopil dôležitosť korekcie správneho držania tela a naplno zaradil pohybové aktivity do svojho života.

Bc. Martin Benko