Disable Preloader

Thoracic outlet syndrom

TOS – thoracic outlet syndrom

Tŕpnutie rúk sa z času na čas prejaví u každého z nás. V mladom veku je to väčšinou iba z dlhšieho držania končatiny v nesprávnej polohe, napríklad pri spánku. Toto tŕpnutie alebo znecitlivenie prejde do pár minút, pokiaľ nebola končatina v nesprávnej polohe alebo v útlaku naozaj niekoľko hodín.

Občas sa ale stane, hlavne u pacientov vo veku nad 30 rokov, že tŕpnutie rúk nás trápi častejšie, niekedy je tŕpnutie nepretržité. Málo kto z pacientov ale pozná pravú príčinu. Pôvod môžeme hľadať v krčnej alebo hrudnej chrbtici, svaloch trupu a horných končatínách, niekedy to spôsobuje syndróm karpálneho tunela. My si však chceme povedať viac o tŕpnutí alebo opuchu hornej končatiny z dôvodu takzvaného TOS syndrómu – Thoracic outlet syndrom.

TOS – syndróm kompresie nervovaskulárneho zväzku v oblasti hornej hrudnej apertúry. V minulosti bol nazývaný ako syndróm prvého rebra, scalenový syndróm alebo costoclaviculárny syndróm. Ide o útlak nervovovaskulárneho zväzku medzi prvým rebrom a kľúčnou kosťou.

TOS môžeme pôvodom rozdeliť na:

• neurogénny – útlak plexus brachialis – tŕpnutie, bolesti hornej končatiny, poruchy ovládania ruky
  • s venóznou kompresiou – útlak vena subclavia – bolesti hornej končatiny, opuch, žilová kresba na deltovom svale
  • s arteriálnou kompresiou – útlak arteria subclavia – kombinácia nervových a arteriálnych príznakov

Príčiny TOS:

• funkčné – svalové dysbalancie v oblasti ramenného pletenca a krčnej chrbtice
  • anatomické – anomálie prvého rebra, interscalenický priestor zúžený, prominencia výbežku krčného stavca C7, fibrózne zmeny m. scaleni

Vyšetrenie TOS sa skladá z:

• anamnézy
  • špeciálnych testov zameraných na odhalenie presnej príčiny bolesti alebo tŕpnutia horných končatín
  • palpačného vyšetrenia
  • goniometrického vyšetrenia